September 19, 2013

Baca dan terus membaca...



Mari membaca dan terus membaca. Ilmu tidak pernah habis utk dituntut. 
Buku ini saya dah lama beli tetapi baru nak selesaikan baca. Highly recommended utk bakal suami dan isteri. Setiap perkara berdasarkan hadis Nabi SAW. Saya baca utk rujukan apa perkara dari Nabi SAW, sebelum, semasa dan selepas nikah.Tetapi banyak lagi buku tgh beratur utk dibaca. Selepas kahwin pun ada masa utk ulangkaji. Recommend utk bacalah awal-awal. 


Buku ini telah hampir 2 tahun saya dah beli, tetapi tidak pernah habis baca. Sebabnya?...Pertama sebab Bahasa Inggeris dan ambil masa utk faham betul-betul. Kedua sebab buku motivasi. Highly recommended jugak utk semua orang memahami psikologi lelaki dan perempuan. Not even husband and wife but also friends and family. Selepas baca setiap bab, saya akan tgk bagaimana mak dan ayah saya  :)..Satu perkara saya lihat, kunci utama dalam perhubungan lelaki dan wanita apa diketengahkan dalam buku ini adalah KERJASAMA dan MEMAHAMI. Bersedialah ya!!

Baca dan terus membaca. 
Ilmu Allah tidak akan habis.



p/s : mood menulis w/pun banyak keje.

September 17, 2013

Marriage......



Keep in mind..marriage is 'Ibadah.

Not fantasy but reality is full of responsible..


Hope Allah ease and guide everything before and after our marriage.


August 18, 2013

Berubah...

Ramadhan mesti sinonim dengan perubahan atau hijrah.

'As, seganlah nak mula pakai tudung ni. Nanti orang cakap apa', rakan seofis yang baru mula bertudung 1 ramadhan lepas.

**************************************************
'Bilalah aku nak insaf ni' , ngomel seorang kakak di surau ofis.
'kenapa kak?', saya meramahkan diri bertanya.
'Suami akk ni dah suruh akk berjubah, mak akk pun asyik bising ja kata akk pakai baju keta-ketat ja. Nak tau tak, apa jwpn akk. Akk bgtau tunggu 40 lah. haha'
'kak, itupun kalau sempat sampai 40, kalau tak sempat', saya respon dengan nada gurau.

**************************************************
Ini kisah ramadhan yang baru lepas hari itu.

Manusia fitrahnya inginkan perubahan, inginkan kebaikan. Tetapi sejauh mana MAHU itu dapat dicetuskan dengan MAMPU.

'As, rasa macam nak pakai tudung bulan ramadhan ni ja, boleh tak?. Baru rasa nak rebonding rambut raya nanti.'.
'Erk.. kenapa sebulan?.Rambut rebonding tu tunjuk dengan suami ja nnti'.
'As, tp seganlah nak pakai tudung. Baju banyak yang tak sesuai. Baju labuh banyak tak beli lg.'
'Erk..tak apa. Berubah perlahan-lahan. Change one thing at one time'.

Bukan mudahkan MAMPU itu nak dicapai tanpa SEDAR dan sedar itu mesti dengan ILMU.

'Ni as bagi buku SOLUSI, nanti awak baca ya'.

Saya tak pandai sangat berkata-kata. Saya hanya teringat ada buku solusi yg dulunya saya beli setiap bulan. Ada sekali buku tersebut  isu khusus bab Aurat. Saya doakan isi kandungan SOLUSI tersebut  itu membantu dirinya dan istiqomah.

Setiap orang ada peluang untuk berubah.








July 1, 2013

Ramadhan: A journey to ar-rayyan


Dr Ibrahim Nuh in his slot in UIA,remind us that do these 3 things in Ramadhan:-

1. Recite Alquran every day. 
2. Do Charity
3. I'tikaaf

"All doors of jannah will be opened and door of hell will be closed. evil will be locked. " Hadith from Prophet SAW.

" if you pray in the night of Ramadhan folowing Imam until the end, you will be get deed of qiyamullail over a night" Hadit from prophet SAW

Allah already give many ways to us toward taqwaa.

What else that we want?

Allahumma balighni fi ramadhan..

June 20, 2013

Pasca PRU

Pasca PRU, semuanya senyap dan sunyi tanpa sebarang aktiviti.
Hampir sebulan saya tidak ke PUTIS.
Hampir sebulan Nisa' tidak bermesyuarat dan beraktiviti.
Hampir sebulan saya kerap keluar utk membeli barang.
Hampir sebulan juga isu tempat saya berkempen hangat diperkatakan. semakin ambil tahu semakin pening. Tidak ambil tahu,bukan aktivis kata ustaz ridzuan.

 
Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang dihormati; katakanlah: "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar, tetapi perbuatan menghalangi (orang-orang Islam) dari jalan Allah dan perbuatan kufur kepadaNya, dan juga perbuatan menyekat (orang-orang Islam) ke Masjid Al-Haraam (di Makkah), serta mengusir penduduknya dari situ, (semuanya itu) adalah lebih besar lagi dosanya di sisi Allah. Dan (ingatlah), angkara fitnah itu lebih besar (dosanya) daripada pembunuhan (semasa perang dalam bulan yang dihormati). Dan mereka (orang-orang kafir itu) sentiasa memerangi kamu hingga mereka (mahu) memalingkan kamu dari agama kamu kalau mereka sanggup (melakukan yang demikian); dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya (selama-lamanya).
 
Kata ustaz, melanggar perjanjian itu salah. Tetapi tidak menghalang orang kepada syirik lebih besar kesalahannya. Jemaah Islam akan mengutamakan kepentingan Islam dan mendahulukan Al-quran dan sunnah dalam keputusan.

Mari luruskan fikrah.

Mode :  isu fikrah, adab berjemaah dan marriage..(huh!)