September 16, 2009

Menutup Aurat utk ahli BADAR sahaja??

Assalammualaikum.....sudah lama tiada entry baru dihasilkan....
Apa yang mahu dibincangkan kali ini ialah pandangan skeptikal sesetengah mahasiswa tentang perkara-perkara asas dalam islam. Mahasiswa adalah golongan bijak pandai dalam semua aspek bukan sahaja akademik dan sepatutnya tidak wujud pandangan sebegini.

kisah sebenarnya bermula apabila seorang mahasiswa( lelaki muslim) mahu melihat urat di lengan sahabat ana (siswi) utk sesi ambil darah di makmal. sahabat ana mempertahankan untuk tidak menunjukkan uratnya. baginya ramai biarlah perempuan sahaja yg melihatnya dan tiada keperluan utk siswa tadi utk melihatnya. tetapi apa yang dibalas ialah kata-kata yang amat pedas tetapi ibarat tidak berilmu " ni bagi budak badar ni, dia nk cucuk". kata-kata sinis inilah ana katakan pandangan skeptikal sesetengah golongan terhadapa islam. adakah hanya budak BADAR shj yg kena tutup aurat? aurat itu siapa yang gariskan?.

inilah dia satu pandangan yg perlu kita ambil berat dan perbetulkan. ini hanyalah sekadar satu pengalaman daripada sahabat ana. bagaimana pula dengan bermacam-macam padangan terhadap islam diluar sana.

Komentar:Aurat wanita wajib untuk semua wanita beragama islam



"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."(surah annur;31)

Mereka hendaklah menghindarkan diri daripada memuaskan nafsu syahwat secara haram dan juga daripada membuka aurat mereka di hadapan orang lain. Walaupun perintah kepada lelaki adalah sama dengan wanita dalam hal ini, tetapi sempadan aurat untuk wanita adalah berbeza dari yang diperintahkan kepada lelaki.

Aurat seorang wanita terhadap lelaki ialah keseluruhan tubuh badannya kecuali tangan dan muka. Ia tidak boleh dibuka di hadapan lelaki lain. Wanita tidak dibenarkan memakai pakaian yang nipis atau yang ketat yang mengikut bentuk badan dan yang boleh menampakkan kulit. Menurut satu hadith dari A'ishah, pernah kakaknya Asma' datang menemui Rasulullah s.a.w. dengan pakaian yang nipis. Rasulullah s.a.w. dengan segera memalingkan mukanya dan berkata:

"Wahai Asma', apabila seorang wanita telah baligh, dilarang membuka bahagian badannya kecuali muka dan tangan" (Abu Dawud)

Ibnu Jarir telah meriwayatkan peristiwa yang sama daripada kata kata A'ishah bahawa satu ketika anak perempuan Abdullah bin Tufail. datang menziarahinya. Apabila Rasulullah s.a.w. masuk ke dalam rumah, baginda nampak perempuan itu tetapi memalingkan mukanya ke arah lain.

A'ishah berkata:

"Ya RasululLah, dia itu anak saudaraku". Lalu Rasuiullah s. a. w. pun berkata: Apabila wanfta itu sudah baligh haram baginya menampakkan badannya kecuali tangan dan muka". Kemudian baginda menunjukkan maksud tangan itu dengan menggenggam tangannya sendiri daripada pergetangan tangan supaya tidak ada bahagian lebar yang tertinggat antara pergelangannya dan tapak tangannya"


Semoga mereka ini lebih memahami bahawa batasan aurat wanita adalah undang-undang dari Allah Yang Maha Agung dan juga peringatan untuk diri sendiri- berwaspada apabila berkata-kata.Setiap perkataan dan perbuatan dinilai olehNYA dan dihitung di akhirat kelak.

Sabda Nabi SAW "Ertinya : " Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat" ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)

Waallahua'alam

5 comments:

mida2412 said...

salam...suka entri nih...mabruk!!

LUQMAN OSMAN said...

Takhrij (abaikan jenie xde keja nak buat) :

Bukhari Hifzul lisan No. 6112 dan Muslim 2988

إن العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها يزل بها في النار أبعد مما بين المشرق

pamplet menutup aurat 2 ... kalau kita jadikannya banner besar cam esz punya banner rasanya sgt2 elok ... Nice entry

Unknown said...

erm..ana stuju klu btul2 kte dpt jdkan banner mcm esz tuh....sangat bagus...

Anonymous said...

syukran atas entry ni.

kadang2 terlepas pandang perkara macam ni.

moga Allah ampunkan.

insyaAllah, mudah-mudahan berguna untuk gerai klinikal perubatan yang akan dianjurkan nanti.

mohon cadangan untuk program badar sem hadapan.

syukran

alhafizsyed@gmail.com said...

salam.
syukran atas entry ini.

kadang2 kita terlepas pandang perkara2 seperti ini.

insyaAllah,mudah-mudah berguna untuk gerai klinikal akan datang.

mohon cadangan yer, untuk program badar sem hadapan.

asif,
jazakillah