April 19, 2011

asma ul husna



Alhamdulillah setinggi kesyukuran utk DIA yang MAHA pemurah dan penyayang. beberapa hari ini terasa sangat bersyukur dengan apa yang diatur olehNYA. Sesungguhnya ilmu dia Maha Luas.

beberapa hari lepas sahabat mengajak ke satu program yg belum pernah disertai sebelum ini. entah kenapa mulut terus laju menyatakan persetujuan. biarpun diri bukan lah selayaknya dan memang kurang mahir dalam menyentuh hati-hati manusia ini. tetapi terfikir juga, diri ini perlu untuk mengasah diri apabila berhadapan dengan masyarakat di tempat sendiri nanti.

Allah itu yg menggerakkan hati hambaNYA, maka sampailah bersama sahabat ke tempat program,perbincangan berkenaan Kem Anti Zina. Dalam fikiran, mungkin ianya adalah kem seperti sebelum ini yang pernah disertai. ternyata ianya berbeza dan sangat berbeza. mendengar setiap bait kata dan ucapan kak aisyah dan ustazah mengaitkan hidup dan perbuatan kita ini dengan segala asmaNYA. Allahuakbar tersentuh hati yang mungkin sebelum ini sebenarnya kurang menghayati Asma Allah' ini.

'penghayatan Asma ul Husna'. Ya! konsep ini yang dibawa dalam kem anti zina ini. konsep yang di bawa dan ditelusuri bersama-sama peserta nanti. Allahuakbar, memberi penghayatan kepada peserta kem berkenaan asma'NYA tetapi diri pun belum sepenuhnya menghayati.

'kita ini manusia yang tiada apa, kosong dan nothing, semuanya dariNYA, yakinlah dengan Allah alWahab yang Maha Memberi agar memberi kita ilham dan kekuatan untuk mengendalikan kem ini'

'bagaimana mahu mengukuhkan hati peserta-peserta ini? para fasi perlu membina hubungan dengan Alkhaliq terlebih dahulu'

'Kalau Allah nk biar adik2 kem ini buka tudung selepas kami berikan tudung, boleh ja. ttp Allah Al-musawwiru, dia yang Maha merupakan dan menggambarkan pd adik2 ini bhw kakak2 fasi masih sayang pada mereka dan ada sebab pada mereka dan mereka membiarkan sahaja tudung tersebut'

Allahuakbar,begitulah sedikit kata-kata dan peringatan dari ustazah dan k.aisyah. sentiasa mengingatkan kami dan sahabat-sahabat dengan DIA yang Maha Kuasa atas segalanya. Asma ul Husna jika diberi penghayatan akan mendekatkan diri kita denganNYA.

Sebelum pulang k. aisyah sempat memberi peringatan kepada saya dan sahabat yang seperti bimbang mendapat taklifan baru ' takpe dik, andai adik nnt tak dapat hadir waktu program, insyaAllah, Allah alWahab akan memberi pembantu yang lebih baik untuk bantu menjayakan program' . Allahuakbar ,sungguh optimis. Kami hanya diam dan mengiyakan. bersangka baik denganNYA.

Semoga Allah memberkati usaha ini dan menjadikan ianya sebagai platform untuk membaiki tarbiyah diri fasi dan peserta program ini. Allah ya Rahman, ya Rahim, ya Karim, ya Basith. Allahu'alam~

Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?" Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: "(Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan supaya mereka bertaqwa". (Al-A'raaf 7:164)

4 comments:

suraya said...

salam...nape ea bila dengar atau baca pasal mereka yang dapat berada dalam majlis ilmu terasa sangat jeles??

haish..sedangkan sedikit ilmu yang Allah bagi ni pun masih lagi tidak diamalkan.. =(

nurjihad said...

baguslah su jeles dgn majlis ilmu..

ilmu perlu ditambah dan disemai dalam diri, ilmu yg dah ada kita cuba suburkan dan dibaja dengan amal walaupun sedikit....biar istiqamah su :)

mafiasolleh said...

begetar hati ana baca post ni..ayuh teruskan..

nurjihad said...

insyaAllah,semoga Allah terus gerakkan hati hambaNYA utk terus membantu agamaNYA~