May 20, 2011

life is what u give


Assalammualaikum..lama blog ni xterupdate...

life is what u give..satu kata-kata yg byk kali didengari tetapi jarang dihayati..
beberapa hari lepas sewaktu dlm perjalanan pulang ke kampung, satu ayat sentiasa bermain-main dlm minda, setiap yg bernyawa pasti akan mati..pertama kali pergi menziarahi jenazah saudara sendiri..melihat dikapankan dan dikebumikan dan ditalkinkan...satu peringatan utk yg masih hidup..semoga arwah ditempatkan di kalangan orang beriman..alfatihah.

Sambung satu kisah yang saya dengar sewaktu dlm kereta iaitu kisah motivasi dari Ustaz Jamnul Azhar di ikim. kisah berkenaan dirinya sendiri.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kisah 1

Sblm saya(ustaz) pulang sewaktu di Al azhar, saya ada minta seorang pensyarah utk bagi sedikit kata-kata motivasi pada saya. Kemudian pensyarah ini keluarkan sehelai duit kertas Mesir yg terdapat gambar Hosni Mubarak dan kemudian gambar tersebut diconteng mukanya dan diturunkan tanda tangannya diatas duit tersebut. pensyarah ni minta saya utk gunakan duit ni. kalaau ikut logik dan kebiasaan, jarang ada penjual nk beli duit yg telah diconteng ini. Tetapi saya tetap ambilnya.tambahan dari pensyarah tersebut, awak gunakannya dan kalau awak dapat ia semula, telefon saya. saya gunakan juga duit tersebut dengan membeli makanan tetapi duit tersebut saya tindihkan bawah duit kertas yang lain.

Ya, ternyata penjual itu ambil duit tersebut tanpa melihat satu persatu. Kemudian setelah lebih kurang dua bulan, saya menaiki teksi, dan pemandu teksi ada memberi saya duit baki dan saya terus ambil duit tersebut. Apabila saya lihat duit tersebut, Subhanallah, duit asal yg telah diconteng oleh pensyarah itu dapat kepada saya semula. Saya terus menelefon pesyarah tersebut dan dia berkata 'Life is what u give'. memang benar jika buruk yg kita beri maka dapat buruklah juga hasilnya.

kisah 2

sewaktu saya(ustaz jamnul) bekerja di sebuah hospital, menguruskan seorang kanak kecil yang tidak bole bercakap. Apabila saya jalankan endoskopi, ada guli di tekaknya. saya terus menelefon pakar yng pernah menjalankan pemeriksaan pada kanak2 ini utk melihatnya semula. tetapi pakar tersebut tidak datang tetapi hanya menghantar MO biasa sahaja dan agak lambat juga kehadirannya. Akibatnya kanak-kanak tersebut meninggal dunia. Keluarga kanak-kanak tersebut sedih dan ingin menyaman pakar tersebut, akhirnya setelah dipujuk dan berbincang mereka tidak meneruskn hasrat tersebut.

setelah enam bulan berlalu, kes yang sama melibatkan pakar tersebut, seorang kanak2 kecil tercekik duit syiling.saya menelefon pakar tesebut utk hadir. kali ini pakar trsebut hadir tetapi lambat dan akibatnya, kanak2 itu meninggal dunia juga. tetapi kali ini pakar tersebut yg sedih. kanak2 itu adalah anaknya!.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Begitulah kisah kehidupan utk diambil pengajaran, what u give, u get back. Hidup adalah untuk memberi sebanyak-banyaknya. Pernah ke anda alami. Saya pernah dan banyak kali cuma kadangkala kita xselami perkara yang terjadi itu.

Jika putih yang kita beri,insyaAllah akan terima juga putih.
Jika dapat juga hitam , itu tandanya Allah masih lagi mahu menguji hambaNYA.

Semoga saya juga diberi kekuatan untuk teruskan hidup dan beramal dengan suruhanNYA.
Ada beberapa perkara dalam hidup ini kadangkala kita kurang jelas dengannya tetapi yakin lah Allah itu mengatur hidup hambaNYA dengan sebaik-baiknya. Bermuhasabah untuk diri sendiri biarpun saya manusia biasa yang juga sentiasa tertanya-tanya dan berharap ada penjelasan.

Allah Ya Baari..wallahu'alam~

4 comments:

picairin said...

like!=) mohon share di fb..=)

nurjihad said...

boleh ja pika =)

thedofi said...

what u give u get back..
like too!! =)
contoh yang jelas...

tasneemassaffi said...

subhanallah..cerita yang bagus!! LIKE!!