October 9, 2011

Ekonomi Islam?


'salam, tau tak apa-apa psl pinjaman rumah dan kereta tanpa riba?', satu SMS dr shbt yg baru sy terima.

Erk, jujur saya katakan saya berada di kampus, memang menjiwai dunia kampus sahaja dan belum lg berfikir pasal rumah dan kereta. Anda bagaimana?..ah rasanya ramai yang dah tau, mgkin saya shj yang belum mencari.

Mujurlah ada kakak dan abg ipar yg benar-benar faham dalam perkara ini. Tetapi mereka mmg patut kena faham kerana setiap urusan dalam hidup muslim mestilah acuan islam termasuklah hudud. Saya dan anda juga patut faham. Lebih-lebih lagi dah berada di dunia sendiri dan mengatur hidup sendiri.

Selepas maghrib, saya adakan 'halaqah' kecil dan minta penjelasan daripada abg ipar dan kakak saya utk perkara ini dan menjawab persoalan shbt disamping ilmu baru utk saya juga.

urusan pinjaman rumah dan kereta tanpa riba

Urusan ini boleh dijalankan di mana-mana bank di Malaysia dengan pembiayaan islamik, jika disediakan. Ia mudah shj kalau pergi terus ke bank tetapi apa yg nak dijelaskan di sini adalah konsepnya. Konsep jual beli.

Konsep Islam.

Abg ipar mulakan dgn analogi, jika saya hendak beli kereta yang berharga rm6000 dan perlukan pinjaman. Konsepnya pihak bank akan beli kereta tersebut dari penjual dengan harga rm6000. So kereta sudah milik pihak bank. Pihak bank berhak jual kereta tersebut dgn harga mereka sendiri. Makanya pihak bank akan jual pada saya harga kereta tersebut rm8000 kerana mrk perlu untung rm2000 (ini hak peniaga). Makanya, saya perlu bayar pada pihak bank RM8000. Tidak timbul soal riba kerana harga yang berbeza drpd asal adalah atas keuntungan peniaga iaitu pihak bank.

Ini pula konvensional.

Bank tidak beli kereta tersebut daripada penjual sebaliknya terus beri pinjaman pada pembeli dan bayaran semula pada bank lebih tinggi daripada pinjaman. Inilah riba secara ringkasnya.

Pinjaman urusan beli tanah juga sama konsepnya seperti kereta.

Inilah untungnya dalami pelbagai ilmu tetapi mengikut acuan islam. Tahu lebih banyak perkara tentang islam menghindarkan kita daripada terjebak dengan perkara yg haram dalam samar.

Ada lagi juga penerangan tambahan berkenaan kewangan persendirian (personal finance). Konsep ini agak rumit kalau tidak benar-benar faham. Ingin meminjam duit utk kegunaan sendiri ttp konsep islam tidak dipanggil pinjaman. Ada konsep akad di sebaliknya. Panjang kalau saya nak terang kerana saya belum faham sepenuhnya mungkin bole tanya pada yg lebih faqih dalam hal ini.

Lihatlah indahnya ISLAM, Allah syariatkan sesuatu perkara pasti ada hikmahnya, dan Allah larang sesuatu perkara pasti ada sebabnya.

Hudud juga begitu, jika difahami sebenarnya, ia sangat indah untuk kesejahteraan umat.

Islam untuk Semua~

p/s: sekadar penerangan ringkas shj.carilah yg lebih detail.




~kereta idaman satu hari nanti, insyaAllah~

2 comments:

picairin said...

Salam...as,macam mana nk tau bank beli atau terus bagi pinjaman???

Unknown said...

wassalam..pkah cr ja perbankan islamic, mmg knfem ikut cara islamik...yg diterangkan ni hnya knsep..cnthnya mybank islamic, cimb ke, majoriti dh ada perbankan islamic ni..