September 10, 2012

Life~

Alhamdulillah, ada masa dan cuti yang sgt panjang diberi..

Kini hidup semakin dewasa dan perlu matang. Fasa-fasa baru dalam kehidupan ini mula menampakkan cabarannya. Hidup  ini perlu diteruskan dengan mencari dan menggali ilmu supaya fasa-fasa baru kehidupan ini lebih bermakna.Bagi saya amatlah rugi, life goes on without gain anything. 

Byk sungguh term-term baru perlu saya fahami. Dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besarnya. sahabat saya pernah berkata, lagi mudah menjadi kanak-kanak. ya! saya akui, semakin berumur kita, semakin banyak perkara perlu difikirkan. Kewangan, urusan rumah, urusan keluarga, kereta dan sebagainya.

Apa perlu saya buat. Cari buku-buku yang sesuai, mulalah ke kedai-kedai buku dan online untuk mendapatkan buku yg sesuai. Buku ttg kerjaya, duit, kewangan, hati, pengurusan diri, rumah tangga, pembinaan anak-anak, dakwah, harakah. Wah..banyaknya, belum baca kesemuanya lagi.Tetapi buku hanya sekadar tulisan, kita mampu membaca ttp tidak mendengar tetapi perlu amalkan.

Kedua, mencari org-org berpengalaman utk 'mendengar'. Taklah ramai mana yang dapat sy rujuk, tetapi sekurangnya saya dapat ilmu daripada mereka. Mendengar pengalaman mereka dan meminta pandangan. Kadang-kadang pndgn yg diberi berdasarkan sisi kehidupan mereka. Ada negatif, ada positif. Meneguk pengalaman utk mencipta keputusan.

Ketiga, mula berfikir dan merancang. Satu-persatu pertimbangan diambil. Kalau buat macam ini, jadi A. Kalau buat macam tu, jadi B. Macam ini pulak jadi C. Ohh, senangnya ABC.

Keempat, manusia ini lemah dan sentiasa lemah. Manusia akan kuat dgn pertolonganNYA. Minta petunjuk daripadaNYA. Bukan bermakna, terakhir sekali baru ingt DIA, ttp daripada mula berusaha. Cumanya, the important reminder, sebanyak yang  kita mampu merancang pun, DIA juga yg menentukannya. 

Marilah bersujud kepadaNYA.

Kelima, tawakkal. Berserah kepadaNYA dengan usaha-usaha yang dah kita usahakan. 

Allahu musta'an. Dia sebaik-baik penolong~

~like this quote~


Saya menulis lebih kepada panduan dan peringatan untuk diri sendiri. Kadangkala terlupa dan leka mengharap pada manusia shj.  Semoga DIA tetap luruskan hati ini hanya kepadaNYA, kepada cintaNYA, kepada cinta org2 yang mencintaiNYA, kepada perbuatan-perbuatan yg dekat dgn cintaNYA, lebih drpd air dingin. Ameen~


No comments: