October 28, 2012

Hati, iman dan kebahagiaan

Assalammualaikum,

Alhamdulillah Allah kurniakan lagi pelbagai nikmat di sekeliling kita.

Saya ada terbaca satu artikel drpd blog isteri kedua ustaz hafiz firdaus berkenaan hati, iman dan kebahagiaan. Saya sangat tertarik dengan isi artikel yang diutarakan. Bagaimana perihal hati yang jauh daripada Allah menghasilkan persepsi negatif kepada suami (bg yg dh berkahwin), adik- beradik, ibu-bapa, kawan-kawan dan masyarakat.

Saya ada teringat ketika dahulu adakalanya, saya juga menyalahkan apa yang berlaku dalam siri saya, salahkan ibu bapa, adik beradik, kawan-kawan, diri sendiri. Ohh.. alangkah teruknya self esteem ketika itu. Langsung tidak membina motivasi dalam diri. Itu dahulu ketika tidak matang.

Kini saya ingin beritahu pada shbt2 saya, kembalilah kepada Allah, kamu akan lihat apa yg berlaku di sisi kamu adalah positf belaka dan semuanya adalah terbaik daripada DIA.

Mari baca sedikit quote drpd artikel Pn Nurul Adni :-

Saya teringat lebih tiga tahun dulu ketika saya meminta nasihat perkahwinan dari salah seorang naqibah yang sangat saya sayangi dan hormati...pesannya, " Jaga ruhiyyah, jagalah ALLAH. Kak sendiri, bila berusaha menjaga hubungan hati dan ibadah dengan ALLAH, hati rasa tenang saja bila pandang suami, rasa cinta dan sayang... Bila ibadah dan hati kita kucar kacir tak ingat ALLAH, solat lambat, tak baca Quran, tak zikrullah - ada saja yang tak kena dengan suami... 
Saya berusaha mengingati pesan ini bila saya rasa bermasalah dalam perhubungan dengan suami, famili atau teman-teman. Ya, saya pun sama saja seperti kamu ada masa-masanya perasaan rasa down, sunyi, rasa sedih, rasa geram, rasa marah, rasa tak puas hati, rasa sunyi...cemburu lagi. 

dan macam-macam perasaaan negatif bertandang - bila hati kita kosong dari mengingati Tuhan.

Jagalah ALLAH nescaya ALLAH menjagamu. Hanya dengan mengingati ALLAH hati kan menjadi tenang. 
Bertanggungjawablah atas perasaaan kita sendiri. Berhenti menyalahkan orang lain atas ketidakbahagiaan yang kita rasa. Check iman dan hati sendiri....adakah hati kita bersarang dengan syaitan kerana tak membiasakan zikir dan menghayati ayat Quran?


Semoga hati saya akan lebih dekat denganNYA terlebih dahulu sebelum saya tinggal dgn insan baru utk selama-lamanya ~

Allahu musta'an~




No comments: