November 22, 2008

~Petikan buku fatwa Kontemperor Ulama besar dari Tanah Suci~

1. pengertian bidaah

Telah dinyatakan Rasul SAW dlm sabdanya “ jauhilah kalian perkara yg diada-adakan kerana setiap bidaah itu sesat dan setiap kesesatan tempatnya di dlm neraka” (HR Abu Dawud no 3991)

Bidaah yang baik ataupun sudah lama dijalankan adalah berdosa jika dilakukan. Kerana Rasul SAW menyatakan ‘tempatnya di dalam neraka’. Jika rasul SAW mengingatkan umatnya dr sgla perbuatan bidaah maka logiknya bidaah itu merosak. Rasul SAW menyebutkan bidaah scr umum, tanpa mengecualikan hal tertntu, dgn sabdanya “ setiap bidaah itu adalah sesat”.
Kemudian semua bidaah pd dasarnya adalah semua perbuatan yg mengikuti ketentuan di luar syariat Islam. Hal ini berlaku bererti pelaku bidaah menganggap syariat tidak sempurna dgn ibadahyg direka yg dianggap dpt digunakan utk mendekatkn diri dgn Allah.’
Kepada org seperti ini kami mengatakan “setiap bidaah itu adalah sesat dan setiap kesesatan tempatnya di dlm neraka. Jadi,wajib hukumnya meninggalkan bidaah. Seseorang tidak boleh melakukan ibadah kecuali mengikuti syariat Allah dan rasul Nya agar benar-benar menjadikan beliau sbg panutan, sedangkan org yg menempuh jln bidaah bererti tlh menjadikan si pembuat bidaah sbg anutannya di luar rasulullah ketika melakukan perbuatan bidaahnya”

Syeik ibnu utsaimin
Majmu’ fataawa wa rasaail, juz 2, hlmn291.

2. Makna bidaah dan Kaedahnya...apakah ada bidaah hasanah?

Bidaah dlm kaedah syariat iaitu melakukan ibadah kpd Allah di luar syariatnya atau keluar dari yg dicontohkan nabi SAW dan para khalifah.
Definisi pertama diambil daripada firman Allah:
“apakah mereka mempunyai sembahan-sembahan selain drpd Allah yg mensyariatkan kpd mereka agama yg x diizinkan Allah?”(Asy-syura(42):21)

Definisi kedua diambil drpd sabda nabi SAW: “ikutilah oleh kalian sunnahku dan sunnah para khalifah sesudahku yg lurus lg terpimpin. Peganglah ia dan gigitlah ia dgn gigi geraham kalian. Waspadalah kalian dr perkara-perkara yg diada-adakan”(HR Abu Dawud 3991)
Adapun perkara-perkara yg sudah menjadi adat atau kebiasaan masyarakat menurut agama tidak dinamakan bidaah sekalipun menurut bhs adalah bidaah. Bidaah menurut bahasa bukanlah bidaah yg dimaksudkan oleh agama dan bukanlah bidaah yg diperingtkn oleh Rasul SAW utk dijauhi.
Dalam agama selamanya tidak ada disebut bidaah hasanah. Adapaun yg disebut rintisan baik sbgmana yg tersebut dlm hadis Nabi SAW adalah sesuatu yg sesuai dgn syariat. Hal ini mencakupi merintis perbuatan yg baik, menghidupkan kembali perbuatan baik setelah ditinggalkan org, atau melakukannsuatu kebiasaan yg menjadi saranan bg trlaksananya suatu ibadah. Sunnah terbagi tiga:

Pertama, sunnah dlm merintis suatu perbuatan.Pengertian inilah yg dimaksudkan oleh hadis nabi SAW ttg anjuran beliau utk memberi sedekah kpd para tamu beliau di Madinah krn mereka sgt memerlukannya. Nabi SAW menganjurkan bersedekah, maka dtglah seorg laki2 Anshar membawa nampan perak penuh makanan yg dibawanya dgn berat, lalu ia letakkan di pangkuan nabi SAW kemudian bersabda:
“barangsiapa yg merintis suatu rintisan yg baik dlm Islam maka ia memperoleh pahalanya dan pahala org lain yg melakukan rintisan yg baik”(HR muslim no 1691)

Kedua, sunnah dlm pengertian seseorang melakukan kembali kebiasaan yg baik yg tlh ditinggalkan, bererti ia menghidupkan kembali. Jadi org ini merintis dgn pengertian menghidupkannya kembali, sekalipun dahulu suah pernah ada bukan ia yg memulainya.

Ketiga, sunnah dlm pengertian melakukan sesuatu yg dpt menjadikan jln trlaksanya sesuatu yg dibenarkan syariat spt membangunkn madrasah dan menerbitkan buku. Hal ini tidak dimaksudkan dgn melakukan bidaah tetepi sbg saranan utk melaksanakn yg lain.

Semua ini masuk dlm pengertian dr sabda nabi SAW yg diatas.

Syeikh ibnu utsaimin
Majmu’ Fataawa wa Rasaail, juz 2, hlmn 291-293

Waallahua'lam

No comments: