March 13, 2010

Menjadi bukan mencari


Assalammualaikum.....

Sedikit pengisian dan peringatan utk diri yg serba lemah ini. Menjadi bukan Mencari. kata-kata keramat ustaz Hasrizal sewaktu forumnya di ukm kl beberapa hari yang lepas.

Ya! menjadi solehah dahulu baru mencari yang soleh.

ttpi bukan hal perkahwinan atau percintaan mahu dibincangkan disini. Bagaimana sudutnya mahu menjadi solehah? Hanya ilmu akar utama. penuhkan dengan ilmu barulah wujudnya amal dan melahirkan insan yg solehah beramal dengan amalan2 kepadaNYA.

ilmu yg bagaimana?ilmu akhirat,ilmu dunia dan bermacam2 ilmu. ahli gerakan juga perlukan ilmu bukannya hanya ilmu perjuangan. salah anggapan sesiapa shj yg berfikir ahli gerakan hanya perlukan ilmu2 perjuangan dan hadis perjuangan...ILMU ITU LUAS..

"katakanlah Muhammad ' seandainya lautan itu menjadi tinta utk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu pula'" (alkahfi:109)


Bersama-samalah berusaha menggapai ilmuNYA yg maha luas. Menjadi solehah bukan setakat tahu hal2 agama ttpi juga mengamalkannya.

sekadar ingatan ttg ilmu...

masuk sedikit bab cinta manusia...
akhir2 ini, ada shbt2 yg bercerita ttg cinta kpd manusia...ada yg mahu berkahwin ketika belajar, ttp si perempuan belum bersedia..ada yg juga mahu bertunang ttp tidak mahu berkahwin lg..macam2 kisah diceritakan....ttp nasihat utk diri dan sahabat2...:-

~luaskan paradigma ttg cinta
~cinta bukan dilihat dari pandangan dekat
~cinta juga tidak boleh dilawan dan dilayan
~hakikatnya...inginkan cintaNYA dan cinta hambaNYA, juga memerlukan ilmuNYA...

~wallhu'alam..sekadar tulisan2...

4 comments:

zahirah said...

perkara yg pasti adalah kematian..tpi jarang sekali ketika kita semua berkumpul..utk membicarakan ttg kalimah ini...semoga kita dijauhkan dr penyakit wahan..

Unknown said...

na'uzubillah hi min zalik....
semoga dijauhkan dr pnyakit sukakan dunia...
btul2 zahirah...manusia sering suka bercerita ttg cinta dan perkara dunia dan jarang berbicara ttg kematian...
muhasabah diri semula

lampu jalanan said...

menjadi solehah bukan mudah.bukan juga susah.mengikut peraturan yang digariskan Ilahi dan saranan Rasulullah saw, insyaallah kita menggapai syurga dunia sebelum syurga akhirat =)

ingatkan diri ini jika terlalai,
tegurlah diri ini jika terlupa,
dekatilah diri ini jika menjauh..

thanks nurjihad =)
~insan yg ingin berubah~

Unknown said...

btul2...sama2lah kita berdoa...agar berhijrah kpd yg lebih baik..sama2 kita saling ingat mengingati :)