April 7, 2010

Mahasiswa Prihatinkah?


sekadar gambar hiasan


Assalammualaikum..

Diskusi maghrib di surau G sewaktu exam semakin hari semakin menarik dan semakin matang perbincangannya antara sahabat2. kali ini perbincangan isu Gejala Sosial dan Akhlak Remaja menjadi pilihan.

Ya..memang ini tajuk yg amat sesuai utk semua bincangkan...

MAHASISWA PRIHATINKAH kita?

sengaja di persoalkan perkara ini.sejauh mana kita semua prihatin dengan masalah sekeliling. tahap sosial dan masalah remaja semakin kritikal. kalau di hospital rasanya sudah sampai tahap 4 atau 5 iaitu tahap paling kritikal dan nazak. perlu dibedah segera tetapi adakala pembedahan itu 50-50..berjaya atau gagal..

isu 1: rokok..kanak2 darjah 5 pun dah merokok..kata seorang sahabat..sejauh mana gambar paru2 yg mengerikan itu memberi kesan pada perokok2 tegar ini? persoalan ditimbulkan..tambah lagi seorang sahabat..kerana ketagih mereka masih sanggup merokok..

isu 2: masalah zina...cerita seorang sahabat..murid sekolah rendah tanpa segan silu bercerita ttg perkara lucah..sekolah menengah apatah lagi...soal agama??

isu 3: pergaulan bebas..lelaki dan perempuan sejauh mana menjaga adab2 antara mereka..sudah hilang adabkah??...bertepuk dan bertampar serta bergelak ketawa tanpa segan silu..

cukuplah setakat tiga isu diuraikan...terlalu banyak masalah2 yang berlaku..belum lagi pada isu2 lain...MEB?...tetapi MAHASISWA PRIHATINkah kita?..setakat membaca surat khabar dan melepaskan geram pada pelaku2 perkara2 tersebut..TINDAKAN??...selepas itu masih dengan kehidupan biasa...

Persoalan bukan untuk menunding jari tetapi untuk diri sendiri..

di manakah asal usul punca masalah2 ini..sahabat2 tadi ada juga berbincang mencari SOLUSI..kenapa ada kempen katakan TAK NAK pd ROKOK?..tapi tiada kempen TAK NAK pd ZINA secara besar-besaran..or kempen JAUHI AKHLAK BURUK dan kempen INGAT ALLAH atau sebagainya...persoalan yang ditimbulkan...

MAHASISWA...apa perlu kita lakukan??

akar umbinya adalah ilmu...ilmu dunia + akhirat...sama2 fikirkan

wallahu'alam...

++jom turun surau G, cetuskan idea, matangkan diri++
++ maa'nnajah fil imtihan++

2 comments:

Anonymous said...

en3 yg bagus utk mendorong kita sama-sama bermuhasabah kembali..bukan sekadar menjadi mahasiswa yg prihatin, bahkan menjadi hamba yg prihatin..ramai yg tahu, tapi x faham, ramai yg faham tapi xamal, dan ada yg amalkan tapi xmampu utk mengajak org lain utk tahu, faham dan amal..semoga diberi hidayah oleh Allah..

Unknown said...

semoga kita semua diberi hidayah olehNYA...ameen...adakalanya manusia ini tahu tapi tidak sedar...