April 9, 2011

'ajak' dan 'seru' di hujung jari.





'ajak', 'seru' atau nama lainnya adalah 'dakwah'.

'dakwah di hujung jari'. Ya kini zaman milenia. hujung jari shj sudah boleh berdakwah ttp dgn hujung jari juga maksiat berleluasa.

topik 'dakwah di hujung jari' diulas dalam radio ikim.fm beberapa hari yg lepas dlm segmen warna pg. bagaimana manusia kini mudah mendapat pahala dan juga mudah mendapat dosa. contoh paling mudah di facebook, bercerai di facebook, berkenalan di facebook, popular juga di facebook. Sedar atau tidak status2, post2 dan gambar2 di facebook memberi saham di akhirat kelak. jika perkara tersebut baik dan diikuti ramai org, pahalanya berterusan. bagaimana pula jika ia perkara bertentangan, dosanya juga berterusan.. menambah dosa hanya di fb..belum lg dosa di luar fb..bukan nak menghentam fb ttp bagaimana muslim ini menggunakan fb sbg medan dakwah di hujung jarinya.

samalah jugak dgn blog. komen ustaz hasrizal ' apa niat kita utk berblog, kalau blog sekadar bersawang dan dibiarkan shj'..erk,, terkena pada diri sendiri, menggunakan blog sbg medium dakwah kerana ramai sbrnya manusia ini silent reader, mana tau dgn tulisan ini mampu mengubah hitam kpd putih, hodoh kpd cantik, jahat kpd baik. muhasabah..

benar kata shbt, berdakwah bukan dinilai dgn penerimaan manusia ttp lakukan krn Allah, terima atau tidak urusan DIA. tetapi rugi juga kalau berdakwah ttp tiada siapa dpt manfaatnya. sifirnya seperti analogi aminah yang sangat suka memasak, setiap hari dua atau tiga lauk di masaknya. tetapi apakan daya, tiada siapa yg mahu makan masakannya. kenapa? tawar! masin! dan macam2 komen hadir. itu kan rugi namanya.

Spt kata ustz syed kadir, daie mesti berfikir mad'u itu seperti berada di tepi gaung. andai tepat caranya, selamatlah mad'u tersebut. jika tidak, jatuh lah dia tanpa dpt menyelamatkannya.

Sekadar coretan untuk berfikir, kadang2 apabila ada ruang utk berdakwah terbentang spt usrah,blog dan sebagainya tidak digunakan sebaiknya. rugi sungguh daie. manusia semakin gersang tanpa tarbiyah kerana kurang usaha dakwah.

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk. (Al-Nahl 16:125)

wallahu'alam~

jom dengar ikim :
http://radiotime.com/WebTuner.aspx?StationId=2456&#

2 comments:

picairin said...

share ya...=)

Unknown said...

boleh pkah..amek ja :)