February 24, 2012

"prophetic parenting"



Khusus utk tatapan sahabat-sahabat saya seperti yang dijanjikan. Inilah buku "prophetic parenting " yg dijadikan sebagai hadiah kahwin seorang sahabat. Gambar buku yang sudah dibalut dan kad ucapan dah ambil, tapi masih tak dapat nak 'upload'. 

Buku ini, saya pun belum pernah baca, tetapi tertarik dengan tajuknya "cara nabi mendidik anak". Siapa lagi qudwah hasanah utk manusia kalau bukan Kekasih Allah itu. Bukan tidak ada buku lain dalam cara mendidik anak ini, ada lagi seperti tarbiyatul aulad fil islam-abdullah nasih ulwan dan terjemahannya ada dalam dua jilid dan juga cdgn buku daripada john grey, maaf tak ingat tajuknya. Tetapi ini yang saya jumpa promosinya di fb. 

Bagi saya (baru tengok dan belek buku ini), sesuai dijadikan bahan bacaan untuk yg sudah berkahwin semestinya dan belum berkahwin juga apatah lagi sebagai ilmu persediaan sebelum berkahwin. 

Kandungannya penuh dengan ayat quran, hadis-hadis beserta sumbernya dan contoh peristiwa pada Nabi.

Ini antara bab-bab yang ada di dalamnya :

1. nasihat cinta utk calon orang tua (sebelum berkahwin)
2. metode mendidik anak hingga usia dua tahun
3. cara nabi mendidik anak
4. membentuk aktvitas ibadah anak
5. memelihara kesihatan anak

dan banyak lagi. Tak mampu nak menulis kesemuanya.

Semoga buku ini bermanfaat.


" barangsiapa  yg dgn sengaja tidak mengajarkan apa yang bermanfaat bagi anaknya dan meninggalkannya begitu saja, bererti dia telah melakukan satu kejahatan yang besar. Kerusakan pada diri anak kebanyakan datang dari sisi orangtua yang meninggalkan mereka dan tidak mengajarkan kewajiban-kewajiban dalam agama berikut sunnah-sunnahnya" -ibn qayyim aljauziyah 

wallahu'alam.

p/s : teringat satu tulisan drpd fatimah syarha ' andai diri kita masih tidak mampu menjaga fardu muslim diri sendiri spt solat dan amalan lain, makan minum, kebersihan dan sebagainya, mampukah kita utk menjaga seorang lagi hamba Allah yang diamanahkan.....~muhasabah~



No comments: