November 23, 2011

Daging mentah~


Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Al-Hujuraat 49:12)


Berada di alam pekerjaan ini tidak mungkin boleh lari daripada mendengar dan terdengar umpatan daripada orang lain berkenaan orang lain. Apa yang kita boleh buat?. Duduk mendengar dan sama-sama berbincang atau melarikan diri sejauhnya atau mendengar juga tetapi mendiamkan diri atau secara terus menegur mereka.Bagaimana?

~sekadar peringatan utk diri~

2 comments:

suraya said...

same goes here...Allahuakbar, xtahu cara yg terbaik utk menghalang..cuma yg boleh buat mengelak dari mendengar atau kalau berada disitu juz counterback the good side org yg sedang dibicarakan..tapi sukarnya ya Allah...

nurjihad said...

yup..baru terasa sukarnya kan..apapun berusaha jgak utk hindari...Allah lihat pd usaha hambaNYA :)