December 12, 2011

Suri Teladan di Jalan Dakwah

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (agama) Allah!" (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang. (As-Saff 61:14)
' Apa yg anak-anak faham ttg dakwah?'. Seorang demi seorang soalan ini ditujukan oleh Ustazah Syimah ketika permulaan usrah minggu lepas sambil memegang buku 'Suri teladan di sepanjang jalan dakwah' karangan Mustafa Masyhur.

Setiap org memberi jawapan yang hampir sama.

Ustazah syimah meneruskan kata-katanya 'tiada yang salah berkenaan dakwah tetapi dakwah itu menurut sheikh mustafa masyhur dlm bukunya ini ada empat iaitu :-

1. dakwah itu menggerakkan jemaah
2. dakwah bermatlamat menegakkan negara Islam
3. dakwah utk memantapkan agama Allah
4. dakwah  itu jalan yang diikuti oleh orang yg jujur.

Seperti di permulaan ayat ke-14 surah assof : wahai org-org yg beriman, jadilah diri kamu pembela agama Allah... Andai kita ini menjadi orang beriman berusahalah utk menjadi pembela agamaNYA bukan pemusnah.

Dan dengan dakwah ini jugalah mampu menegakkan negara islam. Dakwah utk menegakkan akidah dalam diri masyarakat utk lebih memahami Islam.

Ibarat pokok dan pagar,tidak bermanfaat ada pagar tetapi pokoknya belum tumbuh.

Ustazah menambah lagi makna dakwah oleh mustafa masyhur dalam huraian buku ini :-

" dakwah dalam tiga perkataan iaitu dakwah itu amal, usaha dan jihad"

Dakwah itu amal kerana bermulanya dakwah dengan amalan kita. Pendakwah mesti rasa seronok beramal, baru dakwah itu berkesan. Contohnya, seperti di depan orang lain, adab makan begitu di jaga, tetapi dirumah bagaimana pula kita menjaga adab dan akhlak?.

Dakwah itu usaha. Kerana usaha itu perlu ada pergerakan. Maka dakwah perlu ada usaha dan pergerakan, barulah boleh berjaya. Seperti  bagaimana Nabi SAW berdakwah sehingga mampu membina Daulah islamiyah.

Dakwah itu Jihad. Jihad itu berjuang. Mesti ada rasa dan semangat dan pengorbanan. Selagi pendakwah itu masih ada alasan atas setiap perkara dakwah, makanya perjalanan hidupnya masih ada lagi kurang. Contohnya setiap kali mesej usrah sampai, ttp hatinya masih lagi rasa mengharapkan usrah dibatalkan, perlu lagi utk muhasabah diri. Tidak seperti Nabi kita yang sentiasa risau akan umatnya."

Banyak lagi kata-kata dan peringatan dari ustazah.

Setiap kali usrah, pasti ada perkara yang terkena pada diri. Kali ini berkenaan dakwah. Berada di landasan sebenar lebih banyak perkara yang kita tak nak berlaku. Sebagai orang baru, keluar juga keluhan demi keluhan. "Tetapi siapa kita utk rasa hebat dengan hanya secebis ilmu yang ada. Nabi yang mampu menjadi kaya pun menolak menjadi kaya. Inikan pula manusia seperti kita" salah satu nasihat ustazah.

Akhir usrah, diakhiri dengan satu pertanyaan berkenaan pemuda yang berfikrah tidak membenarkan isteri yang berfikrah untuk terlibat dengan dakwah. Saya ingat perkara ini tak berlaku, tetapi rupanya mmg benar berlaku.Ada beberapa nasihat dan solusi dari ustazah juga.

Semoga saya sentiasa diberi peringatan melalui usrah-usrah seperti ini.



p/s: sedikit perkongsian utk shbt2 yg belum berkesempatan  join usrah..

No comments: